Każda firma powinna zapewniać swoim pracownikom środki higieny osobistej, niezależnie od stanowiska i formy zatrudnienia. Środki czystości w zakładzie pracy mają umożliwiać pracownikom wykonywanie swoich obowiązków w bezpiecznych i higienicznych warunkach. Mówi o tym Kodeks Pracy, który jasno wskazuje, że pracodawca ma obowiązek udostępnić każdemu pracownikowi odpowiednie urządzenia higieniczno – sanitarne oraz zapewnić środki higieny osobistej. Nie ma tam zapisu dotyczącego ilości i zakresu. Niemniej jednak, warto zadbać o odpowiednie środki higieny dla pracowników, gdyż od zapewnienia dobrych warunków zależy nie tylko komfort i bezpieczeństwo ich pracy, ale też odwiedzających placówki klientów.
Co zaliczamy do środków czystości w zakładzie pracy?
Dostęp do środków higieny osobistej powinien być zagwarantowany wszystkim pracownikom, a ich rodzaj i ilość dostosowane do specyfiki zakładu pracy. Nie każda praca powoduje bowiem takie same zabrudzenia: w niektórych placówkach charakter pracy wymaga regularnego mycia rąk, w innych zaś istnieje konieczność mycia całego ciała. Oznacza to, że zatrudniając pracowników wykonujących prace fizyczne pracodawca musi zapewnić im inne warunki i środki higieny niż w przypadku zatrudniania pracowników biurowych. Różne są także wymagania dotyczące czyszczenia powierzchni, w zależności, czy będą to biura, magazyny czy hale produkcyjne.
Przepisy nie regulują jednoznacznie, jakie środki czystości powinny być zapewnione w zakładzie pracy. Do środków higieny osobistej należeć będą między innymi:
- mydło, w tym mydła specjalistyczne i pasty BHP.
- ręczniki papierowe,
- papier toaletowy,
- różnego rodzaju płyny dezynfekujące.
Oprócz tego w miejscu pracy powinny znajdować się dozowniki na mydło i ręczniki papierowe, suszarki do rąk, kosze na odpady, szczotki do WC. W zależności od miejsca i charakteru pracy, możemy dodać do tej listy jeszcze środki do prania, odkażania i suszenia odzieży roboczej czy ręczniki tekstylne dla pracowników. Specyfika pracy może wymagać również udostępnienia pracownikom szatni, umywalni, natrysków, a także specjalnego pomieszczenia do prania, odkażania i suszenia odzieży i obuwia roboczego.
Odpowiednie środki higieny – bezpieczeństwo pracowników i klientów
W trosce o bezpieczeństwo i higienę pracowników, a także klientów danej placówki, warto zadbać nie tylko o środki ochrony osobistej, ale i dobre usługi sprzątające. Regularne czyszczenie powierzchni ma ogromne znaczenie dla utrzymania higieny i bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Z tego względu warto zainwestować w profesjonalne maszyny do mycia podłóg, w tym szorowarki do podłóg czy zamiatarki. Jeśli chodzi o czystość powierzchni w dużym zakładzie pracy, sprawdzą się tutaj maszyny do czyszczenia hal produkcyjnych oraz maszyny do czyszczenia hal magazynowych. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, dbając o bezpieczeństwo i higienę pracowników?
- dezynfekcja rąk – preparaty do dezynfekcji powinny być ogólnodostępne, produkowane na bazie wysokoprocentowego alkoholu. Dobrze również, by były wzbogacone o składniki nawilżające, zapobiegające wysuszeniu dłoni;
- odzież ochronna – stosowana jest zawsze, jeśli w pracy występuje potencjalne niebezpieczeństwo. Odzież ochronna obejmuje takie produkty jak buty BHP, spodnie robocze czy kurtki odblaskowe i sprawdza się szczególnie na placach budowy, w warsztatach samochodowych oraz na halach produkcyjnych;
- rękawiczki ochronne – służą ochronie dłoni przed otarciami i drobnymi skaleczeniami, a także przed poważnymi obrażeniami;
- ochrona twarzy i głowy – zalicza się tutaj kaski i hełmy ochronne, okulary i maski, a także gogle czy przyłbice.
Podkreślmy raz jeszcze, że ochrona zdrowia i życia zatrudnionych osób należy do obowiązków pracodawcy. Zapewnienie zaś pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy wpływa nie tylko na jej jakość i komfort, ale także bezpieczeństwo klientów korzystających z usług danej placówki.